Ugrás a tartalomra

2019/2020/2021

Kiskunmajsa

Tomori Pál Katolikus Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium

keretében megvalósuló,

KÉPRŐL-KÉPRE Vizuális élményműhely

NTP-MŰV-19-0072

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

2019-ben vizuális művészeti programot terveztünk. Célunk egy olyan műhely létrehozása volt a Tomori Pál Katolikus Gimnáziumban, ahol a fiatalok jól érzik magukat, de fejlődnek, alkotnak és elmélyedhetnek a vizuális feladatokban.

2019. januárjában kezdtük a munkát a Képről Képre vizuális műhelyekben, ahol képzőművészeti és fotóművészeti foglalkozásokon vehettek részt érdeklődő, tehetséges diákjaink. A heti rendszerességgel tartott foglalkozásainkon a vizuális művészetekben tudtak kibontakozni, tovább fejlődni, szakmailag jártasságot szerezni diákjaink. Évek óta pályázunk a Nemzeti Tehetségprogrammal, a tehetséggondozás szívügye intézményünknek! Bár kis iskola vagyunk, nagy hangsúlyt fektetünk a diákok művészeti nevelésére. A projekt keretében a diákok kreatív módon alkalmaztak képzőművészeti, fotó technikákat. Tehetséggondozó műhelyfoglalkozásainkat heti két órában bontott csoporttal (10-10 fő) összesen 20 fő részvételével terveztük. 13-16 éves diákokat vártunk a kurzusra, akik tehetségesek, vagy tehetségígéretek, vegyes csoportban gondolkodtunk, hiszen a kiemelkedően tehetségesek inspirálják a többieket!

A műhelyben dolgozó gyerekek több osztályból jöttek, többféle évfolyamról, és csatlakoztak hozzánk kiskunmajsai általános iskolás kiemelkedően tehetséges diákok is. A különböző életkorú gyerekek a közös érdeklődés miatt összecsiszolódtak, igazi alkotó közösségé váltak. A művészetek szeretete az alkotni vágyás összehozta őket.

Célunk egy olyan műhely létrehozása volt a Tomori Pál Katolikus Gimnáziumban, ahol a fiatalok jól érzik magukat, de fejlődnek, alkotnak és elmélyedhetnek a vizuális feladatokban. Az élményműhely program lényege, hogy a gyermekek olyan impulzusokat kapnak művésztanáraiktól, amelyek érzékennyé teszik őket a külső világ különféle jelenségeinek befogadására, értelmezésére és újraértelmezésére, továbbgondolására.

Az alkotás öröme, a kreativitás megélése, a sikerélmény fejlesztően hat a diákok önértékelésére. Az alkotás során pozitív érzelmek szabadulnak fel, az alkotásba való belefeledkezés meditatív állapot, pihentet. Az egyre nehezedő gyakorlatok és tevékenység során a résztvevők átélik önmaguk kreativitását, a feladatok inspirálóak, segítik a rajztudás fejlődését, a kompozíciós készséget, színérzéket, de hatnak az érzelmekre is. Ügyességük, kreativitásuk, problémamegoldó potenciáljuk megtapasztalása vezet el a valódi önismereti fejlődéshez. Ez a módszer igen erőteljes vetélytársa lehet a fiatalok körében egyre jobban elharapózó kontroll nélküli cselekvések megjelenésének és azonnali örömforrást kereső viselkedésmintázatok kialakulásának.

Műhelyünk munkája által diákjaink az iskolán kívül is kulturálisan aktívak lehettek, barátságos kortárs közösségben, értelmesen tölthették szabadidőjüket. Az volt a célunk, hogy a művészek segítségével aktivitásra bírjuk a gyerekeket, akik ez által egyrészt gyakorlatban megismerkedhetnek a művészetekkel, másrészt pozitív közösségi élményben részesülnek, jól érzik magukat. Lehetőséget és inspirációt kapnak, miközben egy kulturálisan aktív és elfogadó kortárs közösség tagjai lehetnek. A Képről Képre vizuális műhely olyan inspiráló közegként jelent meg a gyerekek életében, amelynek eredményeként önbecsülésük megnő, új lehetőségek nyílnak előttük, könnyebben találják meg a saját útjukat.

Diákjaink januárban a nyertes pályázat után kezdték a munkát! (A teljes pályázott összeget nem nyertük el, ezért több ponton változtatunk kellett a tervezett munkán és programokon, ezt a módosítási lehetőséget megkaptuk a pályázat kiírójától.)

A grafikai és festő műhely munkáját Pócsik Olga tanárnő vezette, a fotószekció munkájára Farkas Hajnalka fotográfust, vizuális nevelőt és kommunikáció végzettségű volt diákunkat kértük fel.

A kreativitás fejlesztésére óriási lehetőség nyílt a műhelyekben. A vizuális nevelésben a legfontosabb dologgá az élmény vált és az egyéniség tükrözése a feladat, az önkifejezés fontos eszköze a képi ábrázolás.

Izgalmas célunk volt a műhely munkáját nem csak a rajzterem falai között tartani, hanem a nyárutó szép időben a kiskunmajsai tájház udvara volt inspiráló közeg diákjainknak. Hordozható festőállványok segítségével, könnyen ment a munka. Élményműhelyünkben nagyon jól ment a munka, nagyon élvezték a részvevő diákok, elengedhetetlen és nagyon nagy segítség volt a sok színes eszköz, ami a rendelkezésünkre állt.

Az élményműhely program lényege, hogy a gyermekek olyan impulzusokat kapnak művésztanáraiktól, amelyek érzékennyé teszik őket a külső világ különféle jelenségeinek befogadására, értelmezésére és újraértelmezésére, továbbgondolására.

Az alkotás során egyfajta meditatív állapotba kerülnek a munkába elfeledkező diákok, a színeknek is pozitív hatása lehet, valamint a munka folyamán inspiráló, meditatív zenéket hallgatunk. Ezek a meditatív, chill zenék segítik a lazulást, a pihentetőleg hatnak. A közösség hiánya felőröli, egy jól működő közösség megsokszorozza energiáinkat, ezért célunk egy igazi alkotóközösség létrehozása, akik ismerik, szeretik és segítik egymást. Ehhez segítenek a csoportos önismereti és közösségfejlesztő játékok is, melyeket alkalmazunk.

Sajnos a járványhelyzet pályázatunkra is rányomta a bélyeget. A 2019 - 2020-as tanévben meg kellett szakítanunk a munkát márciusban. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a szakmai kirándulást még éppen meg tudtuk ejteni. Fantasztikus élmény volt diákjainknak az Etyeki Korda filmpark foglalkozásain való részvétel!

A munka augusztus utolsó hetében folytatódott, de sajnos a második hullám miatt októberben abba hagytuk a munkát. A kiállítást a program során készült alkotásokból decemberre terveztük a műhelymunka zárásaként. Sajnos a kiállítás, bár ott van az aulánkban, még senki nem látta a helyzet miatt, várjuk, hogy nyithassunk és megcsodálhassa Mindenki a fantasztikus alkotásokat. A kiállításról viszont a KKTV kiskunmajsai kistérségi televízió virtuális tárlatot készít és a facebookon lesz látható hamarosan!

Prospektus
Tájékoztatónk

Együttműködő partnerintézményünk NTP logó

A kép eltávolítva.

Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával!

Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.

NTP logó
Ökoiskola
Nemzeti Örökség Intézete

A Nemzeti Örökség Intézetének emlékezetpedagógiai partnerintézménye