Hibaüzenet

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls menu_set_active_trail() függvényben (/chroot/home/tomorima/tomorimajsa.hu/html/furkesz/includes/menu.inc 2405 sor).

18 éves a Tomori informatika szakiránya

Ma Magyarországon, de említhetném Európát is, informatikus szakemberek hiányát éli meg a gazdaság. Csak nálunk, kb. 22000 informatikus állás betöltetlen, miközben köztudott, hogy az informatikus az átlagnál jóval magasabb kereseti lehetőségeket kap, tiszta környezetben, általában rugalmas munkaidőbeosztásban dolgozik, tudását pedig egy bizonyos területre specializálva akár a világot is bejárhatja. De, akkor miért nincs elegendő informatikus, tehetjük fel a kérdést?

Az a diák, aki szereti a számítógépet, esetleg a számítógépes játékok világában is jól eligazodik, elhiszi, hogy ebből a hobbiként induló érdeklődésből komoly szakemberré tudja tovább fejleszteni magát? A megoldás talán az átmenetben rejlik: hol találhat olyan iskolát, oktatókat, ahol személyre szabottan kaphat segítséget álmai megvalósításához?

Az utóbbi időben volt szerencsém néhány középiskolában járni, továbbképzéseken informatika szakirányon oktató szaktanárokkal beszélgetni. Többet kap-e a tanuló egy nagyobb  iskolában, hátrányba kerül-e a kisebb iskola diákja? Teszem fel a kérdést magamban. Szóval, aki a Tomori informatika szakját választja, esetleg lemarad valamiről?

Hát persze, hogy nem marad le semmiről!

Iskolámban jelenleg öt tanár tanítja az informatika tudomány valamelyik területét. Az egyik ilyen terület a közismereti informatika, amely az irodai alkalmazások oktatását jelenti (Szövegszerkesztés, táblázatkezelés stb.), és ez a tantárgy egyben kedvelt érettségi tantárgy is a 11-12. évfolyamosok között. A normál órákat támogatva itt az ECDL rendszer ad további lehetőséget arra, hogy tudást igazoló bizonyítvánnyal segítsünk a munkaerőpiacon elhelyezkedőknek vagy a felsőoktatási intézményekben továbbtanulóknak. Megjegyzem, az általános iskolákból is ide érkeznek a vizsgázók, hiszen nálunk van egyedül vizsgázási lehetőség a járásban.

A szakmai oktatás folyamatos megújuláson megy át. Ebben a tanévben technikusi képzéssel a 13. évfolyamon is beindult az oktatás. Az informatikai rendszerüzemeltető technikusi évfolyamon, korábban a Neumann János Egyetemen is oktató kollégám nyújt óradadói segítséget. Az osztály külön szakmai tantermet kapott, ahol speciálisan a tananyaghoz kapcsolódó eszközöket és programokat állítottunk be. Tavasszal tehát informatikai rendszerüzemeltető OKJ-s diákokat köszönthetünk majd.

Az informatikus szakemberré váláshoz kellenek olyan tanulást támogató eszközök, melyek átvezetnek a játékos érdeklődésből a szakmai kihívások felé. A programozás alapjainak elsajátításához nyertünk egy őszi pályázattal LEGO MindStorm robotokat, számtalan érzékelővel, terepasztallal, digitális táblával kiegészítve. A robotokat fogadva megújult az egyik szaktantermünk bútorzata is. Ehhez még érkezett egy „humanoid” robot, erről már raktunk fel videót honlapunkon.

A szakmai oktatás másik területe a számítógépes hálózatépítés. A CISCO magyarországi támogató alapítványánál, a HTTP alapítványnál elnyert pályázatunk a hálózati iparági vizsgák letételét segíti, és a telekommunikációs cégeknél segít az elhelyezkedésben. Ebben a projektben ipari forgalomirányítók, kapcsolók, és kiegészítő eszközök érkeztek, amihez még a CISCO budapesti központjában megvalósuló szakmai képzések társulnak.

Most pedig visszatérnék az egyik alapkérdéshez: ki fogja a diákokat végig vezetni az informatikussá válás első szakaszán? Reményeim szerint a Tomori és annak tanárai! Az a Tomori, ahol jelenleg is minden évfolyamon ott vannak azok a diákok, akikre szerintünk nagy dolgok várnak. Kivétel nélkül mondhatom, hogy ezek a csoportok már itt nálunk is bizonyítják, hogy a kiscsoportos, személyre szabott oktatás sokkal többet ad, jobb fejlesztési lehetőségeket biztosít. Arról már nem is beszélek, hogy nagyon büszke vagyok a kollégáimra, mert szerintem országos szinten is kiemelkedő a szakmai tudásuk és hozzáállásuk.

Miért most írom ezeket a sorokat? Bizonyára van olyan nyolcadikos diák, aki szívesen csatlakozna hozzánk. Várjuk jelentkezésedet a Tomoriba!

De, az is lehet, hogy, így a téli szünetben „két bejgli között”, a „nagykorúvá” vált informatika szak tanáraként, jól esett egy kicsit büszkélkedni a megújuló informatika oktatással! #Tomori

Csuka Tibor
mérnöktanár

A képen Csíkos János, Csuka Tibor, Kondor Csaba, Szalay Ignác, Zádori Nándor tanárok és Szögi Lajos rendszergazda.